Od 1. dubna 2014 přináší katalog Firmy.cz mnoho zásadních změn. A to jak po grafické stránce, tak po stránce funkcí a nových možností pro prezentaci firem. Jedná se o nejrozsáhlejší změnu za posledních 10 let. Budou změny přínosem? Rozšíří se efektivita a možnosti zviditelnění pro firmy i živnostníky?

V tomto článku bychom rádi některé změny více přiblížili a pomohli objasnit, jak bude katalog firem s novým vzhledem fungovat. Změny designu a funkcí budou zajímat především ty, kteří zde mají svůj placený zápis. Stále platí, že se do Firem může registrovat každý, kdo má IČ a to zcela zdarma. Aktuálně probíhají administrační změny a obchodní zástupci společnosti Seznam.cz kontaktují jednotlivé firmy, aby jim nový systém objasnili. Za posledních 10 let tento katalog neprošel jedinou větší změnou. Nyní se především reaguje na požadavky inzerujících firem i na požadavky samotných uživatelů internetu.

Jak budou nové Firmy.cz fungovat?

Rozšíření možností prezentace s možností uživatelské administrace

Pro správné fungování Firmy.cz je třeba, aby měla každá firma bez ohledu na svůj marketingový rozpočet možnost vložit co nejvíce informací o sobě, a to včetně fotografií vlastní provozovny. Zde je první rozdíl mezi novými a starými Firmami. Nově můžete vložit svůj zápis do více kategorií, můžete vložit fotografii provozovny i logo zdarma. K tomuto vkládání a upravování údajů slouží velmi intuitivní administrační rozraní. Celkovému vzhledu firemního detailu nyní dominuje větší fotografie provozovny. Délka popisu činnosti zůstává stejná (300 znaků), přibyla však například funkce hodnocení firem a připsání recenzí. Toto hodnocení může firmě přidat každý, kdo má účet u Seznamu.

Jak se budou služby objednávat a platit

Zakoupení ročního zápisu a doplňkových služeb bude minulostí. Inzerce v katalogu firem bude nově založena na aukci, v níž budou moci společnosti na základě denních finančních limitů ovlivnit svoji pozici ve výpisu výsledků hledání. A to jak v oborových kategoriích, tak i na klíčová slova. V každé kategorii, kde se chce firma zobrazovat, si může nastavit jiný limit a tím se zobrazovat v prioritní kategorii výše a v ostatních na nižších pozicích. Inzerce začíná už na deseti korunách za den. V administraci přímo uvidíte, jakou pozici při nastavení dané částky získáte. Celé Firmy.cz tedy budou provázány se systémem Seznam Peněženky, kam si budou majitelé zápisů vkládat svůj finanční kredit a nastavovat ceny za proklik. Pokud jste doposud peněženku nevyužívali, je nutné ji založit, autorizovat (tedy vyplnit fakturační údaje o firmě) a poté provázat peněženku s administračním rozhraním svého zápisu na Firmách.


Nový katalog firem
(Vyhledávání v katalogu Firmy.cz)

V čem jsou výhody nových Firem?

Možnost sezónní prezentace

Všechny firmy, které mají svůj obor založený na určité sezóně, mají možnost se zobrazovat na předních pozicích pouze tehdy, je-li to pro ně aktuální. Je tedy logické, že zimní střediska a kurzy lyžování se budou chtít zobrazovat na předních pozicích přes zimu a firmy, které se věnují údržbě a realizacím zahrad, se budou naopak chtít zobrazovat lépe na jaře nebo v létě. Samozřejmostí jsou také statistiky, které ukazují především úspěšnost nastavené kampaně na dané období.

Možnost odlišení formou akční nabídky

Inzerující firmy mohou navíc vkládat i své akční nabídky, proma a nekomerční sdělení. Dříve se tato funkce nazývala „nabídka“, nyní se zobrazuje jako „vývěska“. Uživatel, který vyhledává firmy, může filtrovat zároveň jen tyto akční nabídky a pátrat tak například po slevách ve svém okolí. Proto je rozhodně doporučeno je do zápisu vkládat. Nově bude také možné se do administrace firemního zápisu přihlásit z mobilního telefonu, pomocí aplikace.

Nový katalog firem
(Do detailu firmy je možné vkládat zajímavé nabídky a sdělení)

Zobrazení vybraných zápisů ve fulltextu

Velkou výhodou je především to, že firmy na prvních třech příčkách výsledků vyhledávání na Firmy.cz mají šanci se dostat do fulltextového vyhledávání, a to v upoutávce na Firmy.cz. Tyto pozice nejsou garantované, nicméně zobrazí se vždy výsledky s nejlepší relevancí.

Nový katalog firem
(Zobrazení firem ve fulltextovém vyhledávání)

Zvýraznění regionální působnosti firem

Výraznou novinkou na Firmy.cz bude automatická detekce lokality. Díky tomu si každý pohodlně najde firmu přímo ve svém okolí. Je samozřejmě možné ponechat hledání celorepublikově, nebo region hledání změnit. Katalog Firmy.cz bude také doplněn o další vyhledávací filtry. Pokud bude uživatel hledat internetový obchod, ve kterém se dá platit kartou, jednoduše si nastaví toto vyhledávání. To samé platí v případě restaurací s dovozem jídla nebo s přístupem k síti wi-fi. Další filtr je nastaven pro vyhledávání podniků, které mají právě otevřeno (restaurace, bary, hotely atd.).

Nové funkce a recenze

V nové podobě Firem může vyhledávající označit firemní detail jako „oblíbený“ a uložit si ho. Tato funkce především poslouží pro uložení kontaktů na oblíbené restaurace a kluby z okolí a určitě se hodí také uložení například taxislužby, nebo nonstop zámečnictví. Uživatel může zároveň připojit recenzi těmto provozovnám. Majitelé firem mají samozřejmě plné právo na recenze okamžitě reagovat a udržovat tak dobrý vztah se svými potenciálními klienty.

Mají nové Firmy.cz také nějaké nevýhody?

Neexistující přímý proklik na webové stránky

Za velkou nevýhodu považujeme především to, že z výsledků vyhledávání zmizel přímý proklik na webové stránky. Ten je možné nalézt pouze až v detailu zápisu. Je samozřejmě možné, že se budou množit požadavky na vrácení odkazů a tento zelený řádek, na který jsme ze starých Firem zvyklí, se vrátí. Zatím to zbytečně prodlužuje cestu hledajícího k dalším informacím o firmě. Zároveň to zhorší i možnost měření úspěšnosti těchto firemních zápisů například pomocí Google AdWords.

Vyšší náročnost na správu a nastavením

Daní za rozšířené možnosti prezentace bude výrazné zvýšení náročnosti se správou a nastavením. Takže je nutné k ceně za prezentaci připočíst i strávený čas. Správa se může náročností velmi blížit SKLIKu. Každý inzerent si na to bude muset vyhradit čas nebo si najít externí firmu. A při vyhodnocení efektivity to bude nezbytné zahrnout do nákladů.

Kolik bude stát placená prezentace

To lze u akčního systému, který se rozběhne až v dubnu, těžko odhadnout. Ale určitě je výrazným plusem to, že si každý může intenzitu přizpůsobit finančním možnostem i konkrétnímu období. Lépe se také srovná poměr mezi vynaloženou investicí a přínosem v podobě zvýšení návštěvnosti. Detailnější vyhodnocení jednotlivých pozic bude ale velmi ztíženo odstraněním prokliků na webové stránky přímo z výsledků vyhledávání. Určitě dojde i ke zdražení pozic s nejvyšší účinností. Ceny ale již nebude určovat Seznam, ale konkrétní inzerenti. A to je určitě výrazné plus. Zaujal Vás článek – sdílejte ho Facebook, Google+ Komentáře ke článku