V tomto článku se pokusím alespoň povrchově vysvětlit základní rozdíly v technickém provedení webových stránek. Český internet a internet všeobecně je dnes přehlcen dodavateli webových stránek. Mnozí si vybírají webové stránky především dle cenové nabídky, ale tím správným kritériem pro výběr firmy na realizaci webových stránek by mělo být především kvalita technického provedení webu. Jak ale poznám, že webové stránky, které jsou mi nabízeny, jsou technicky správně provedené?

Pro posouzení celkového technického provedení webových stránek jsem problematiku rozdělil do základních skupin: design, zdrojový kód a uživatelská administrace.

Design neboli grafické zpracování

Přestože se nejedná o čistě technickou záležitost, tak jde o parametr, který dokáže posoudit většina uživatelů internetu. Moderní webové stránky mají být především přehledné, čitelné a graficky originálně a zajímavě zpracované. Takové webové stránky návštěvníka nejen zaujmou, ale poskytnou mu informace, které hledá, rychle a efektivně.

Při výběru designu webových stránek si uvědomte, že webové stránky mají zaujmout návštěvníky, nikoliv pouze Vás samotné. Proto je vhodné zpracování grafického návrhu zadat profesionálům, kteří v oblasti webdesignu pracují. Můžete si být jisti, že tak dostanete design, který bude funkční, kompatibilní a navíc upoutá budoucí návštěvníky.

Zdrojový kód

Srdcem každého webu je zdrojový kód. Ten má na starosti veškerou funkcionalitu a zobrazení webových stránek. A právě v této oblasti vznikají největší rozdíly v kvalitách webových stránek. I webové stránky s hezkým designem mohou být technicky naprosto nedostačující.

Jak poznám kvalitní zdrojový kód?

Svépomocí bez dobré znalosti HTML nemáte šanci rozlišit kvalitní webové stránky od nekvalitních. To je také důvod, proč jsou na internetu zakázkové webové stránky od 5 000,-kč do 60 000,-Kč za technické řešení bez obsahu, který je nedílnou součástí kvalitního webu. U těch webových stránek za vyšší cenu je pravděpodobné vyšší technické provedení. Ale jako u každé služby či zboží to jistě není pravidlem. Naštěstí existují poměrně jednoduché on-line nástroje, které umí posoudit kvalitu výstupního zdrojového kódu dle základních pravidel. Takový nástroj najdete například zde: http://seo-servis.cz/source-zdrojovy-kod/ . Technicky správně zpracované webové stránky by měly dosáhnout hodnocení přes 90%. Nutno podotknout, že se nejedná o žádnou hlubší analýzu zdrojového kódu.

Kvalitní zdrojový kód + atraktivní design + zajímavý a hodnotný obsah = úspěšný web

Vše funguje, proč bych měl řešit zdrojový kód?

Webové stránky lze samozřejmě realizovat několika způsoby, ale jen omezené množství z nich je opravdu správné. Pokud pomýšlíte v budoucnu na SEO optimalizaci a chcete, aby byly Vaše webové stránky ve výsledcích vyhledávání dobře vidět, kvalitní zdrojový kód je tím prvním, co budete potřebovat. Vyhledávače na rozdíl od návštěvníků vidí pouze zdrojový kód, nikoliv grafické prvky. A právě na základě kódu vyhodnocují Vaše webové stránky a udělují jim vlastní hodnocení. To pak má vliv na umístění ve výsledcích vyhledávání.

Kvalitní zdrojový kód webových stránek zůstává, zatímco design lze libovolně měnit. To je další z důvodů, proč se vyplatí zainvestovat do kvalitního řešení.

Uživatelská administrace

Uživatelskou administraci zajišťuje takzvaný redakční systém (CMS – content management system). V dnešní době je na redakčním systému tvořena asi většina webových stránek. Pokud však sáhnete po levném řešení, nedostanete redakční systém vůbec, nebo jen velice „osekanou“ verzi.

Kvalitní redakční systém s dobře provedenou klientskou administrací Vám šeří čas, ale především náklady spojené s úpravami na webových stránkách. Intuitivní a výkonný redakční systém je schopen ovládat i běžný uživatel internetu.

Rada na závěr

Než učiníte rozhodnutí, kterého dodavatele webových stránek zvolit, doporučuji si prohlédnout reference a alespoň laicky zhodnotit kvalitu technického provedení. Až příliš často se setkáváme s těmi, co si pořídili webové stránky za pár tisíc korun a nyní naráží na problém dalšího rozvoje webu, SEO optimalizace aj… V takových případech většinou nezbývá, než vytvořit webové stránky nové. Pokud využíváte webové stránky jako základní kanál propagace, rozhodně se nevyplatí šetřit na úkor kvality. Ve výsledku sice dostanete levné webové stránky, ty Vám ale nic nepřinesou.