Na co se zaměřit, kde inzerovat? Jak získat a správně zhodnotit návštěvníky Vašeho e-shopu? Cílem produktové propagace je oslovit již konkrétní zájemce o vybraný výrobek. Je to výrazně levnější a účinnější než inzerovat na všeobecné vyhledávací dotazy. Nastavení kampaní je sice náročnější, ale v dlouhodobém měřítku se určitě vyplatí.
Kde inzerovat?
Zbožové srovnávače
Na prvním místě jsou zbožové srovnávače Heureka.cz, Zbozi.cz a Google Nákupy. Existuje i další skupina srovnávačů, která má smysl pouze pro určité konkrétní skupiny produktů nebo v případě vyššího rozpočtu na propagaci.
Prvním cílem je zajištění správného spárování (zařazení do skupiny správného produktu). To ovlivňuje především vhodné pojmenování produktů a doplňkově uvádění jednoznačného identifikátoru produktu – EAN, pokud existuje. Dále je velmi důležité, aby se ve feedech zobrazovali přesné údaje o dostupnosti, cenách dopravy a dalších doplňkových informacích. Jejich nepřesné zobrazení může způsobit i pozastavení zobrazení konkrétních produktů nebo i celého feedu. Nebo Vás naopak mohou poškozovat proti konkurenci.
Pro upřednostnění a propagaci je možné i vybrat konkrétní produkty. Ve feedu se nemusí zobrazovat všechny. Mohou se upřednostňovat především ty, které mají největší předpoklad prodeje. A to podle mnoha parametrů (podle výrobce, ceny, dostupnosti…). Je možné i vybrat zcela konkrétní skupinu výrobků podle dalších parametrů (nejvyšší prodej, nejvyšší rabat…). Upřednostnění je prováděno formou zvýšení ceny za proklik jako u ostatních běžných aukčních systémů. Platíte tedy pouze za proklik na konkrétní produkt.
Google a Seznam (AdWords a SKLIK)
Oba systémy umožňují vytváření produktových kampaní z feedů. V těchto kampaních je možné vybrat konkrétní produktové skupiny a produkty podle pravidel uvedených ve zbožových srovnávačích. Výsledky se zobrazují ve vyhledávání ve spojení s obrázkem, názvem a cenou. Opět se jedná o aukční systém s cenou za proklik.
Tento typ kampaní je možné doplnit o vyhledávací typy kampaní zaměřené na užší skupinu produktů přímo ve vyhledávání. Cílí se na výrazy spojené s konkrétními produkty (přesný název a typ, někdy i v kombinaci s názvem výrobce).
Dále je velmi důležité co nejlépe zhodnotit Vaše návštěvníky e-shopu. Jejich přivedení stojí nemalé prostředky a často se nerozhodují hned a chtějí si výběr promyslet. Pro jejich další oslovení a přivedení zpět na stránky jsou určeny různé formy remarketingu. V produktových kampaních se využívá především tzv. dynamický remarketing. Vaše návštěvníky oslovujete nabídkou vybraných produktů, které si již na Vašem e-shopu prohlíželi. To výrazně zvyšuje pravděpodobnost nákupu. Můžete i dokonce zjistit, kteří nedokončili nákupní proces a motivovat je vhodnou pobídkou (sleva, dárek…).
A pokud všechny tyto způsoby propagace vhodně zkombinujete, tak nabídce Vašich produktů neunikne ani jeden zájemce!
Jak správně kampaně analyzovat, hodnotit a optimalizovat?
Výkon kampaní je nezbytné pravidelně kontrolovat a vyhodnocovat. Nejlepším pomocníkem je pro toho hodnocení aktivace Google Analytics a aktivním měřením elektronického obchodu.
Umožňuje průběžně sledovat návštěvnost e-shopu, kvalitu návštěvníků, z jakého zdroje (srovnávače nebo vyhledávače) přišli a zda ve Vašem e-shopu nakoupili. Pokud ano, tak je to super. Pokud ne, tak s těmito informacemi můžete dále pracovat.
A to jak ze strany kampaní, tak i na straně e-shopu. V kampaních posilujte produkty a výrazy, které generují objednávky, a omezujete nebo vylučujete ty, které nikdo nenakupuje. Pokud vzniká situace, že si lidé prohlíží více konkrétní produkty, ale nenakupují je, tak můžete hledat příčinu. Ty mohou být na straně ceny, dodacích podmínek, nákupního procesu nebo i hodnocení obchodu. Ale to je již na několik dalších samostatných článků.
Abyste nezjistili, že náklady na kampaně překračují Váš reálný zisk a nezůstali Vám jen oči pro pláč, tak je nezbytné pravidelně kontrolovat a analyzovat náklady na získání obratu. Zde je opět vynikajícím pomocníkem Google Analytics. Umožňuje importovat (ručně i automaticky) náklady na kampaně a srovnat je s počtem objednávek a obratem.
Zjistíte tak, jak zdroje návštěvnosti mají smysl a můžete systematicky pracovat na jejich zlepšování. A právě to je cílem dobré optimalizace kampaní, která se bez kvalitních statistických dat neobejde.