Tuto otázku si pokládá skoro každý majitel firmy nebo pracovník odpovědný za výběr dodavatelské firmy pro realizaci webu nebo e-shopu. Správný výběr může několikanásobně navýšit zisk i na období několika let. Naopak špatný výběr nepřinese žádný efekt. A pokud se jedná o přepracování již aktivního webu, tak může způsobit výrazný pokles prodeje a vysoké ztráty. Často je i příčinou chybného dojmu, že konkrétní služby nebo prodej zboží na internetu nefunguje a nemá smysl.

V extrémních, ale bohužel častých případech je nutné dokonce veškerou investici času a peněz odepsat a začít znovu od začátku. Za několik let se na naši společnost obrátilo již několik firem, které se do podobné situace dostaly.

Význam internetové prezentace

Už na začátku úvahy o nové internetové prezentaci (webu nebo e-shopu) si je třeba uvědomit její skutečný význam. Pro mnoho společností, ale i drobných živnostníku, se může stát hlavním zdrojem zisku a hlavním prodejním kanálem. Posiluje dobré jméno firmy a šetří náklady na další marketingové aktivity. Tím se stává i velmi hodnotným nemovitým majetkem. Často si zadavatel ani neuvědomuje, jak velké přínosy mu může přinést.

Jak správně vybrat dodavatele webu nebo e-shopu?

Student nebo mediálně známá internetová agentura

Oba případy jsou krajní variantou. Provedení od zdatného i odborně vzdělaného studenta má svá úskalí, která většinou nevynahradí ani cena v řádu pár tisíc korun. Ve velmi dynamicky se rozvíjejícím prostředí internetu je dodržení všech zásad úspěšného webu úkolem pro tým odborníků. Od projektového manažera přes grafika, programátory po zkušeného copywritera, který zajistí pro Vaše stránky unikátní obsah.

Po několika měsících již většinou student, ale i často menší firma složená z jednoho nebo dvou živnostníků, není k nalezení. A nešťastný majitel webu pak usilovně pátrá, kde je web vlastně umístěný, jak zajistit jeho aktualizaci a další rozvoj. Pokud se mu to v lepším případě podaří, tak zjistí, že je navržený a zrealizovaný tak, že její další rozvoj není z technických důvodů možný.

Pokud se rozhodnete pro realizaci prostřednictvím mediálně známé internetové agentury, musíte se připravit i na ceny v řádu několika set tisíc korun. Zde si často kupujete nejen odbornost, ale i značku a jméno agentury.

Pokud vyřadíte obě krajní možnosti, tak stále můžete získat široké rozmezí nabídek v řádu několika desítek tisíc. A zde je důležité zvážit poměr cena/výkon a rozsah služeb.

Výběrové řízení - určitě ano

Pro výběr dodavatele je vhodné si upřesnit požadavky na realizaci a vstupní kritéria, které minimalizují riziko špatného výběru.

Čím se odlišuje kvalitní dodavatel?

  1. může prokázat dostatek kvalitních referencí.
  2. nabídne Vám přiměřenou cenu, která zohledňuje reálnou náročnost všech činností.
  3. projeví již při vstupním jednání odborné zkušenosti a navrhne postup realizace.
  4. rychle a efektivně komunikuje.
  5. navrhne způsob propagace webu a zajištění správy po jeho dokončení.
  6. má stabilní zázemí a zkušený tým s dostatečnou kapacitou a odborností.

Kvalitní reference

Rozsah oslovených firem je závislý na typu projektu a výši rozpočtu. Není třeba oslovovat desítky firem. První výběr lze relativně jednoduše provést již před oslovení firem. A to především zhodnocením referencí.

Grafický vzhled a použitelnost

Grafický vzhled je nejjednodušeji hodnotitelným parametrem referencí. Použitelnost si můžete otestovat například tak, že se pokusíte na webu najít rychle a jednoduše požadovanou informaci a zda můžete za každé situace jednoduše kontaktovat provozovatele webu. Pokud například potřebujete upřesnit na konkrétní produktové stránce nějakou informaci, musíte obratem na té samé stránce najít kontaktní informace. Pokud jste nuceni klikat někam dále například na stranu kontakty, tak je web navržen špatně.

Technické provedení, kvalitní unikátní obsah optimalizovaný pro vyhledávače

Zde již vznikají v kvalitě realizace výrazné rozdíly, které nelze na první pohled vyhodnotit. Existují ale volně dostupné analytické nástroje, které Vám reference dodavatele pomohou jednoduše vyhodnotit. Jedním z nich je třeba http://seo-servis.cz/. Přes odkaz http://seo-servis.cz/source-zdrojovy-kod/ si můžete vyhodnotit zdrojový kód. Pokud se výsledek dostane hluboko pod 90%, tak se již jedná o stránky provedené v nižší kvalitě. Na straně http://seo-servis.cz/keywords-test-klicovych-slov/ si můžete změřit, zda stránka obsahuje klíčové výrazy pro optimalizaci. Bez jejich využití v obsahu se stránka neobjeví ve výsledcích vyhledávání a web přichází o návštěvníky.

Přiměřená cena?

Přiměřená cena by měla zahrnovat všechny činnosti nezbytné pro realizaci účinného webu a reálnou časovou náročnost. Když dodavatel v cenové nabídce některé kroky a činnosti vynechá, tak může nabídnout výrazně nižší cenu. Ale na úkor kvality a výsledného přínosu. Například pokud již na začátku nevybere správné klíčové výrazy pro optimalizaci a zapracování do obsahu, tak web po spuštění může přicházet až o několik tisíc návštěvníků/potenciálních zákazníků měsíčně.

Teprve po kontrole, že nabídky obsahují všechny činnosti a stanovují přesný rozsah a funkce webu, je lze srovnávat. Běžně se stává, že o polovinu nižší cenová nabídka je z tohoto důvodu nevýhodná a web nedosáhne požadované výsledky a návštěvnost. Může se stát i to, že nejlevnější dodavatel po získání zakázky v době realizace cenu výrazně navyšuje. A při tomto navýšení argumentuje, že to nebo ono nebylo zahrnuto v ceně. A konečná cena webu potom může být výrazně vyšší než jiné konkurenční nabídky.

Co by měla zahrnovat profesionální nabídka a realizace webu

  • Vstupní analýzu konkurence a klíčových slov.
  • Přípravu projektu - přesný rozsah funkcí a obsahu.
  • Přípravu podkladů a vytvoření grafických návrhů.
  • Cenu za realizaci technického řešení - naprogramování šablon, redakčního systému a všech doplňkových funkcionalit - formuláře, fotogalerie, katalog atd.
  • Cenu za naplnění nebo vytvoření obsahu včetně přípravy na SEO optimalizaci.
  • Detailní otestování - validita, provázání odkazů a funkčnost.
  • Propagaci - zajištění návštěvnosti webu po dokončení.

Shrnutí

Před zahájením výběru je vhodné si nastudovat alespoň základní technické informace a seznámit se s přehledem všech činností při realizaci a následné propagaci webu. V případě rozsáhlejších projektů je vhodné si přizvat nezávislého poradce. Ale i zde je třeba prověřit jeho odbornost.

Hlavní zásady pro úspěšný výběr dodavatele

  1. Reference - než kohokoliv oslovíte, prohlédněte si jeho reference.
  2. Přiměřená cena - srovnávejte ceny teprve po ověření, že nabídky zahrnují srovnatelný rozsah činností.
  3. Zajištění návštěvnosti - ověřte si, že dodavatel webu je Vám schopen zajistit i dostatečnou návštěvnost a propagaci webu.

Přeji všem úspěšný výběr dodavatele a web, který vykazuje vysokou návštěvnost a prodejní účinnost. Potom se stává tím nejlepším obchodníkem ve firmě. Prodává 24 hodin denně a nepožaduje na Vás zvýšení platu, prodloužení dovolené nebo mimořádné odměny.